Koper, 24. 4. 2024
Na zaključni konferenci projektov SmartMOVE in ReMOBIL, katerega partner je tudi Regionalna razvojna agencija Gorenjske – BSC Kranj, sta bili ključni temi nov model upravljanja trajnostne mobilnosti in inovativne rešitve, razvite v izvedenih projektih.
Projekt ReMOBIL, katerega partner je tudi Regionalna razvojna agencija Gorenjske – BSC Kranj, je preko dobrih praks iz tujine v Slovenijo prenesel učinkovit model upravljanja trajnostne mobilnosti na regionalni ravni. Vzpostavljenih je bilo šest Regijskih centrov mobilnosti (RCM), v sklopu projekta je svojega dobila tudi Gorenjska. Regijski centri mobilnosti so upravljalci trajnostne mobilnosti in imajo vlogo veznega člena med lokalnimi skupnostmi in nacionalno ravnjo. V novem programskem obdobju naj bi zaživeli v vseh 12 regijah, s sredstvi iz Dogovorov za razvoj regij, dolgoročni cilj pa je umestitev regijskih centrov mobilnosti kot sistemskega ukrepa v zakonodajo.
Predstavljali so se projekti, sofinancirani s sredstvi Finančnega mehanizma Evropskega gospodarskega prostora (EGP): Predjama Sustainable, Salomon in Trata 2.1. V programskem obdobju 2014-2021 je bilo v okviru Norveškega finančnega mehanizma in Finančnega mehanizma EGP na razpolago 30 milijonov evrov za projekte s področij blaženja podnebnih sprememb, izobraževanja, civilne družbe in socialnega dialoga. Program deluje na način prenosa dobrih praks norveških partnerjev v državo prejemnico sredstev. V Kopru so se predstavili projekti, ki spodbujajo trajnostno mobilnost. Ob robu predstavitve projektov sta potekali še dve panelni razpravi na temi vzpostavljanja regijskih centrov mobilnosti in priprave mobilnostnih načrtov za ustanove, na katerih so sodelovali predstavniki projektnih partnerjev, Ministrstva za okolje, podnebje in energijo, lokalnih skupnosti in podjetij. Govorci so poudarili, da Slovenija na področju uvajanja trajnostne mobilnosti še ni naredila zadostnih premikov. Težave pretežno izvirajo iz preveč razpršene poselitve, praznjenja mestnih jeder, neučinkovitega javnega potniškega prometa, neustrezne opredelitve cest kot razvojnih osi ter vse večje individualizacije družbe.
Projekt Trata 2.1, industrijska cona za 21. stoletje, je kot prvi v Sloveniji obravnaval mobilnost v industrijskih conah. Pri projektu so sodelovala tri podjetja iz industrijske cone Trata pri Škofji Loki, ki so pridobila električna kolesa za zaposlene, kolesarnice, električne polnilnice, uredila so garderobne omarice in tuše za zaposlene. Verjetno so kot prvi v Sloveniji namenili posebne parkirne prostore vozilom sopotništva – zaposlenih, ki skupaj prihajajo na delo. Zgrajen je bil manjkajoči odsek kolesarske povezave do industrijske cone. Partnerstvo je pripravilo tudi smernice za upravljanje mobilnosti v poslovnih conah.
Projekt SmartMOVE se je ubadal z upravljanjem trajnostne mobilnosti na lokacijah z veliko prometa v Ljubljani in okolici, naslavljal pa je delodajalce. V projekt so bili vključeni trije veliki zaposlovalci Univerzitetni klinični center (UKC) Ljubljana, BTC City Ljubljana in IKEA Slovenija, za katere so bili pripravljeni mobilnostni načrti, ki ponujajo ukrepe za bolj trajnosten prihod zaposlenih na delo.
Občina Postojna je preko projekta Predjama Sustainable pripravila trajnostne prometne rešitve za povezavo med Postojno oz. Postojnsko jamo in Predjamskim gradom. Prometno obremenjenost so si prizadevali zmanjšati z uvedbo poskusne avtobusne linije, označitvijo kolesarske povezave in pešpoti, ureditvijo parkirišča za avtomobile in avtodome ter avtobusne postaje med Postojno in Predjamo.
Splošna bolnišnica Novo mesto je v okviru projekta Salomon izvedla raziskavo o potovalnih navadah zaposlenih, pacientov in obiskovalcev, pridobila je mobilnostni načrt, kolesarnico sistema za izposojo koles GoNM in polnilnice s polnilnimi mesti za električna vozila. V Razvojnem centru Novo mesto so poskrbeli za nakup službenih koles.
Udeležence dogodka je uvodoma pozdravila podžupanja Mestne občine Koper Mateja Hrvatin Kozlovič, ki je izpostavila prizadevanja občine za umik prometa iz mestnega jedra. Častna gostja veleposlanica Kraljevine Norveške Trine Skymoen je poudarila pomen promocije trajnostne mobilnosti, k čemur je pripomoglo tudi pet projektov, katerih rezultate bo mogoče prenesti na nova območja. Minister za kohezijo in regionalni razvoj, dr. Aleksander Jevšek je povedal, da je Slovenija izkoristila vsa evropska sredstva iz programskega obdobja 2014-2020, kar velja tudi za Norveški sklad. V novem programskem obdobju bo iz tega vira na razpolago še več sredstev, 50 milijonov evrov, izhodišča programa pa se bodo začela oblikovati v kratkem. Direktor Posoškega razvojnega centra Simon Škvor je poudaril, da je država tudi preko projekta ReMOBIL prepoznala vlogo regij in regionalnih razvojnih agencij kot kompetentnih institucij za prevzemanje vloge ministrstev pri načrtovanju mobilnosti. Direktorica Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije Lilijana Madjar pa je zagotovila, da bodo rezultati projekta SmartMOVE enostavno prenosljivi na druge slovenske regije, pa tudi širše.
Projekti so sofinancirani s sredstvi Finančnega mehanizma Evropskega gospodarskega prostora (EGP) 2014–2021 in pripadajoče slovenske udeležbe v okviru javnega razpisa za sofinanciranje projektov v okviru programa Blaženje podnebnih sprememb in prilagajanje nanje. Finančni mehanizem EGP predstavlja prispevek Islandije, Lihtenštajna in Norveške k zeleni, konkurenčni in vključujoči Evropi.
Več o RCM Gorenjska in projektu ReMOBIL:
https://e-mobilitygorenjska.si/